Historia, kulmakivet

1. Kulmakivi: Laatu eli tehdä työ hyvin, 60-luku.

Tarina alkaa Kalajoen pelloilta. Mehtäkylässä maalaistalon 4-lapsinen perhe eli maata viljellen. Aika ei ollut helppoa ja elämä opetti työnteon merkityksen. Siellä aloitettiin konetöiden teko yhdessä Arvi veljen kanssa. Töitä tehtiin talosta taloon useiden vuosien aikana, sieltä ajalta löytyi yrittäjätaipaleen ensimmäinen kulmakivi. Se tuli tietooni sattumalta minulle, tarinan kirjoittajalle, Ilkka Mehtälälle. Eräillä syntymäpäivillä tuli puheeksi, että Reijo kävi heidän maatalossaan useana vuonna tekemässä konetöitä. Otettiin siksi töihin kun "teki niin hyvän työn". Ja kun ajatellaan näin jälkeenpäin miten vuosien varrella on toimittu, tulen samaan päätelmään. Hyvin tehty työ eli laatu on ollut yrityksen johtavia arvoja jo 60-luvulta saakka tähän päivään.

2. Kulmakivi: Asiakaspalvelu, 70-luku.

Elämä vei perheen välillä Ruotsiin, jossa Reijo teki töitä rautatehtaalla. Sieltäköhän se syntyi "kipinä" konetöihin Raahen rautatehtaalle. 70-luvun alussa perhe muutti Pattijoelle, jonne rakennettiin talo metsäiselle Kuuselanmäelle. Koneyrittäminen alkoi uudestaan 1974 yhdellä pyöräkuormaajalla Raahen Rautaruukilla. Siellä "taksityyppisessä" ajossa tuli paljon ihmisiä tutuksi ja pitkäjänteinen ja uuttera asiakkaan palveleminen kelloa katsomatta loi yritykselle toisen johtavan arvon: asiakaspalvelun merkityksen. Asiakasta pitää kuunnella ja pyrkiä palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla joka tilanteessa. Tämä pitkäjänteinen työ alkoi kantaa hedelmää yrityksen alkaessa saamaan niin paljon töitä, että piti hankkia lisää koneita ja palkata työmiehiä.

3. Kulmakivi: Ammattitaito, 80-luku.

Reijo Mehtälä Ky alkoi kasvaa, otettiin uusia työmaita/urakoita Rautaruukki Oy:lle ja muille yrityksille. Reijon onnistui löytää ja kouluttaa hyviä työmiehiä josta alkoi kasvaa vähitellen asiakkaan silmissä laatuun, tehokkuuteen ja erikoisosaamiseen suuntautunut yritys. Yrityksen kasvavan toiminnan pohja on edelleenkin tänä päivänä ajatus pysyvistä työpaikoista, hyvä kannustava ilmapiiri, joka motivoi työntekijää kehittämään itseään, ammattitaidon kehittämistä aina vaativampiin työtehtäviin.

4. Kulmakivi: Jatkuva kehitys, 90-luku -